Brandövningar

Har haft en skitspånnande dag idag!
Var ute i Ågesta och gjorde massa brandövningar. 
Morgonen gick åt till lite teori och tester men sen eftermiddagen alltså! Wow!
Först fick vi gå igenom en 2 våningscontainer som var släclt med bara lampor om vart nödutgången var. 
Sen fick vi se vad som händer om man försöker släcka en fritöseld med vatten (en stor explosion. Häller man på 1 dl vatten expanderar det av värmen ggr 1700. 1700 dl vatten blir det. Det får inte plats i kastrullen och blir som ångor så det blir en jävla massa eld)
Sen fick vi se hur högt en hårspraysflaska kan skjutas upp i luften om den blir för varm. Vilket var långt! Typ 5 sek efter att vi såg den åka upp kunde man till slut se den börja komma neråt. 
Efter det skulle vi släcka en person vars kläder börjat brinna. (En docka, ingen riktig person). 
När vi gjort det fick vi testa att släcka olika eldar med olika brandsläckare. Typ en bensinbrand, en dieselbrand och en brand av koncentrerad spolarvätska. Det sistnämnda gick bara att släcla ordentligt med koldioxidsläckare. 

Vi fick sitta i en container där de tände en eld så containern blev rökfylld och så skulle vi krypa ut. Jag satt längst in och även fast röken inte var farlig att andas in och det bara var en övning vart det lite panik för röken gck så långt ner till slut att även om man kröp fick man ingen luft. Fatta att vara med om skiten på riktigt! Fysatan!
Vi fick också se hur lågprna letar sig upp till taket om det börjar brinna ordentligt och sist avslutade vi med att försöka hitta ut ur containern vi gck i först när det var helt släckt. Jag gick in som 5 person men var näst först ut :p bra betyg!

Kändes verkligen som en grymt lärorik dag och jag kommer ta med mig mycket viktigt hem alltså!

Dagen avslutades med kickboxning. Uthållighet är fan inte min grej så skönt att det finns någon träningsform som jag fortfarande tycker är kul trots att det nästan bara är uthållighet. 


Bild från idag. Vart skitig i ansiktet. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

goaldigger.blogg.se

Mitt liv kort och gott. Allt om träning, kost, mitt jobb, tips och tricks etcetc.

RSS 2.0